Turun ytimessä sijaitsevalla K-Market Jokirannalla on takana ensimmäinen jäätelökesä, joka onnistuikin hienosti. Yhä varsin uudessa, syksyllä 2023 avatussa kaupassa odotukset tulevalle kesälle on asetettu korkealle.
– Myynti on jo nyt noussut lämpimien päivien myötä, kauppias Jerko Seppälä iloitsee haastatteluhetkellä maalis–huhtikuun taitteessa.
Kauppias on oikea jäätelökonkari, sillä hän perusti opiskeluaikoina ystäviensä kanssa oman jäätelökioskin. Kioski teki kahtena kesänä hyvän myynnin ja oli erinomaista oppia tulevaan K-kauppiasuraan. Kun K-Market Hansakorttelista kauppiasuransa aloittaneelle Jerkolle tarjottiin mahdollisuutta lähteä myös uutena avattavan K-Market Jokirannan kauppiaaksi, hän tunnisti heti kauppapaikan potentiaalin jäätelönmyynnissä.
– Jäätelöihin panostettiin jo myymäläsuunnittelussa. Kaupan kokoon nähden meillä on reilusti tilaa pakasteosastolla, kauppias kertoo.
Jokirannassa kokeillaan innokkaasti myös jäätelökioskeilta tuttuja tuotteita.
– Viime kesänä meillä oli irtojäätelövitriini, josta myimme turkulaista gelatoa annoksina, Jerko kertoo. Gelato oli hyvä kokeilu, mutta paikallisena käsityönä tehdyn jäätelön hinta karkasi liian korkealle.
Tulevaksi kesäksi irtojäätelön tilalle on hankittu taas jotain ihan uutta: pehmiskone.
– Kioskeissa hinnat ovat nousseet aika korkeiksi, ja koen velvollisuudekseni tarjota perheille mahdollisuuden nauttia pehmiksestä kohtuuhintaan, kauppias kertoo.
Hän uskoo, että kun perheet tulevat pehmiksen perässä kauppaan, he ostavat samalla muutakin.
Pehmiskone on investointina arvokas, mutta kauppias näkee myynnissä potentiaalia.
Vaatii ammattitaitoa, että kaikki uutuudet saadaan mahtumaan 170-neliöiseen kauppaan esiin niin, että tilaa jää vielä kestosuosikeillekin.
– Aurinkoisina päivinä jäätelöiden menekki on valtavaa. Valikoima ei voi olla ihan silppua, jotta altaiden täyttäminen onnistuu helposti, Jerko mainitsee.
Trendejä Jokirannassa seurataan tarkasti, jotta asiakkaalle välittyy kuva hyvästä valikoimasta. Kaupassa myydään muun muassa irtomocheja.
Valikoimasta täytyy löytyä jäätelöitä jokaiselle kukkarolle.
– Meiltä ostetaan pääasiassa kerta-annoksia ja tarjolla on eri hintapisteen tuotteita, kauppias selventää.
Kauppa on tehnyt alusta asti aktiivisesti somea, ja myös seurannut siellä nousevia trendejä.
– TikTokissa tulee vastaan paljon päivityksiä, joissa kuluttajat mainostavat maistamiaan uutuuksia. Se lisää aina kysyntää kaupassakin.
Myös kaupan omat somekanavat, erityisesti TikTokin @taasykskauppias ja Instagramin @kmjokiranta, tavoittavat hyvin asiakkaita.
– Laskiaisena teimme laskiaiscroissanteja, ja niitä myytiin laskiaistiistaina TikTokin ansiosta 350 kappaletta. Ajattelin, että niitä voisi mennä hyvänä päivänä noin sata kappaletta. Somessa on valtavasti potentiaalia myös jäätelöpuolella, Jerko pohdiskelee.
Kesällä kaupan somekanavissa onkin taas tarkoitus nostaa myös jäätelöä ja pehmistä esiin.
K-Marketin sijainti Turun keskustassa on niin keskeinen, että lähes jokainen turkulainen kävelee sen ohi ainakin kerran kesässä. Turistejakin käy paljon.
– Myimme viime vappuna yhden päivän aikana kaikista K-Marketeista eniten jäätelöä eli potentiaalia meillä on. Tavoitteeni on, että muutaman vuoden päästä olemme Suomen paras jäätelökauppa, kauppias visioi.
Lue koko juttu 15.4.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.