Kun Hanna Käppi-Kuisma ja Juho Kuisma aloittivat kotkalaisen K-Market Erkinkulman kauppiaina keväällä 2024, uuden kaupan haltuunotto sujui varsin sulavasti – olihan kyse jo kaksikon seitsemännestä kauppapaikasta.
– Alkuhässäkkään ei kulunut paljoa aikaa, kun oli jo aika selkeä näkemys kauppiasvaihdoksesta ja siitä, mitä kannattaa lähteä ensimmäisenä tekemään, Juho kertoo.
K-Market Erkinkulma sijaitsee pientalolähiössä Kotkan Karhulan kaupunginosassa. Alkuvaiheessa kauppiaat kokivat tärkeimmäksi lähteä tuomaan kauppaa nykypäivään ja kohti asiakkaiden toivomaa suuntaa. Idea lämpimiin lounaisiin ja salaattibaariin panostamisesta oli lähtenyt muhimaan jo varhaisessa vaiheessa.
– Näimme potentiaalin jo silloin, kun kauppaa tarjottiin meille. Kaupassa oli ollut vanhastaan palvelutiski ja lämmintä ruokaa pienessä määrin ojentamispalveluna. Meillä lähti jalostumaan idea kehittää toimintaa enemmän itsepalvelun suuntaan.
Seurasi keskusteluja henkilökunnan kanssa, tiedon kaivelua, aiemmalta kauppiaalta saadun asiakastyytyväisyysdatan läpikäyntiä ja tarkkaa kaupan lukujen analysointia.
– Kävimme myös kaupan käytävillä valtavasti keskusteluja niin lounasruokaa ostavien asiakkaiden kanssa kuin myös niiden asiakkaiden kanssa, jotka eivät lounasta ostaneet, Hanna kertoo.
Kun konsepti alkoi vähitellen kirkastua, kauppiaat etsivät sopivan kalusteen, lähtivät miettimään aikatauluja ja markkinointia ja ideoimaan ruokalistoja.

Lihapullat jo legendan asemassa
Lounaspalvelu avautui heinäkuussa 2024. Nykykonseptiin kuuluu päivittäin vaihtuva lämmin lounas kello 10–14, ja salaattibaari on toiminnassa kaupan koko aukiolon ajan. Asiakas voi valita lounaan kaikista salaattibaarin tuotteista ja lämpimän lounaan tuotteista, ja kaikelle on sama hinta jotta ostaminen olisi mahdollisimman helppoa.
Itse tehtäviin lounaisiin kuuluu perinteistä kotiruokaa kuten lihapullia, mureketta, pyttipannua, kiusauksia ja pastoja. Suuritöisempiä ruokia, kuten kaalilaatikkoa, ei kaupalla valmisteta itse.
– Itse tehdyt lihapullat ovat olleet kyllä aika kova hitti, ja niitä tullaan hakemaan kauempaakin. Voisi sanoa, että ne ovat nousseet alueella jo lähes legendaariseen asemaan.
Kauppiaat olivat alkuun itsekin paljon mukana käytännön työssä, mutta viime aikoina lounastoiminta on pyörinyt pitkälti henkilökunnan voimin.
– Meillä oli valmiiksi töissä aiemmin lounasravintolassa työskennellyt henkilö ja palkkasimme toisen tekijän vastaavalla taustalla. Toki muitakin työntekijöitä on lounashommiin koulutettu. Eiväthän nämä vaikeita asioita ole, mutta kynnys aloittaa voi olla korkealla. Jokainen kuitenkin pääsääntöisesti osaa laittaa kotona ruokaa, emmekä me tavoittele tässä Micheliniä vaan perushyvää tasoa.
”Vaikutus koko kaupalle todella positiivinen”
Vastaanotto lounaille oli saman tien erinomainen. Tärkeitä markkinointikanavia ovat olleet somen lisäksi puskaradio ja ihan vain asiakkaiden kanssa juttelu.
– Puhelin taannoin parille työmiehelle, jotka ovat käyneet meillä pitkään aamukahvilla. Kävi ilmi, että he eivät olleet huomanneet lounaspöytäämme, vaikka se oli ollut joka päivä siinä viiden metrin päässä. He sitten alkoivat käydä meillä lounaallakin, Juho kertoo.
Käytössä on ollut myös lounaspassi, jonka avulla joka kymmenennen lounaan saa ilmaiseksi. – Olemme tarjonneet tyhjiä passeja mukaan lounassyöjille vietäviksi heidän työpaikoilleen.
Elokuussa 2025 palvelua vielä kehitettiin niin, että lämmin ruoka siirtyi paremmalle paikalle myymälän etuosaan salaattibaarin yhteyteen. Kasvuluvut ovat olleet hienoja. – Vaikutus koko kaupalle on ollut todella positiivinen.

Rohkeasti uusia kokeiluja
Juho ja Hanna kertovat pitävänsä kauppiaan työstä muutenkin paljon, mutta lounasprojekti on tuonut siihenkin oman mielenkiintoisen lisänsä.
– Olemme toimineet kauppiaina jo pidempään, ja kyllähän tällaiset uudet asiat tuovat mielekästä sisältöä myös meidän kauppiaiden työhön, Hanna toteaa.
Palvelun kehittämistä on tarkoitus jatkaa vastedeskin.
– Jatkuva uudistuminen on ainoa keino pysytellä mukana. Vaikka jokin uusi juttu pyörisi hyvin, kannattaa silti kauppiaana aika ajoin palata vähän taaksepäin, katsella toimintaa ja tehdä myös käytännön työtä itse. Siinä poikii aina uusia ideoita, Juho pohtii.
Juho ja Hanna kannustavat miettimään kaikissa kaupoissa ennakkoluulottomasti omia erottautumiskeinoja.
– Kannattaa uskoa omaan fiilikseen kauppiaana, tarttua toimeen ja lähteä rohkeasti kokeilemaan uutta. Jokaisesta kokeilusta ei tule hittiä, mutta ainahan voi ottaa askeleen taaksepäinkin.
Myös hyvän henkilökunnan rooli kaupan uudistumisessa ja uusien menestystarinoiden rakentamisessa on olennainen.
– Olemme löytäneet meille hyvän porukan. Kun katselee ihmisten tulevan töihin, aika hyvällä tuulella kaikki tuntuvat olevan – nauru raikaa ja porukka on hitsautunut yhteen. Meitä erkinkulmalaisia yhdistää jonkinlainen kehittymisenhalu. Siedämme muutosta ja haluamme kaikki olla kehittelemässä uutta.
Kehitystyö jatkuu kaupalla mittavalla kokonaisuudistuksella, joka käynnistyi lokakuun alussa. Kauppa on puoli vuotta suljettuna, ja sen osana luonnollisesti myös ateriat saavat entistä paremman paikat ja työskentelytilat parantuvat merkittävästi. – Erkinkulman kuuluisat pihvit ja lämpimät ateriat ovat valikoimissamme jatkossakin, Hanna lupaa.
K-Market Erkinkulma, Kotka
#paremmankaupantekijät
Lue koko juttu 23.10.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.