Kesäkuussa 2023 avatussa K-Market Asemantornissa juomavalikoimaa kehitetään jatkuvasti. Osasto koetaan kaupassa tärkeäksi, ja se kiinnostaa kaikkia työntekijöitä.
– Juomauutuuksista puhutaan meillä vähintään viikoittain, kauppias Arto Martinmäki kertoo.
Monipuolinen ja ajankohtainen juomaosasto toimii markkinointina koko kaupalle. – Sesongin mukaiset juomat ja uutuudet on löydyttävä, se rakentaa mielikuvaa koko kaupan valikoimasta, Martinmäki sanoo.
Valikoima pysyy pienessäkin kaupassa ajankohtaisena, kun sitä muokataan sesonkien mukaan. Kesällä hyllyistä löytyy suun myötäisiä kesäjuomia ja veden myynti käy. Talvisin makutottumukset ovat erilaisia.
Erikoisoluet ovat edelleen trendikkäitä, ja niissä suositaan paikallista. Yhä useampi asiakas valitsee ostoskoriinsa alkoholittoman vaihtoehdon.
Kaupan sijainti Oulun keskustassa juna-aseman vieressä vaikuttaa asiakasrakenteeseen ja valikoimaan. K-Marketista ostetaan paljon heti nautittavia juomia. Kaikkea täytyy siis löytyä kylmästä, ja esillepanojen rooli on iso.
– Esimerkiksi festareiden ajaksi teemme kalustemuutoksia, jotta saamme enemmän juomia tarjolle kylmäaltaisiin, Arto Martinmäki mainitsee.
Terveysvaikutteiset juomat ovat tällä hetkellä erityisessä nosteessa. Niitä tulee jatkuvasti markkinoille lisää.
– Vastikään meille käytiin esittelemässä islantilaista juomabrändiä, jonka tuotteisiin puristetaan kalan nahasta saatavia kollageenejä, Martinmäki kertoo esimerkkinä.
Vitamiinivedet ja energiajuomat myyvät kaikkinensa hyvin. Niiden mauissa on mistä valita.
Some toimii markkinoinnin lisäksi uusien ideoiden ammentamiseen. Viime kesänä somesta bongattiin hauska kesähitti, jonka myynti ylitti odotukset: jäämuki, eli kertakäyttöinen muovimuki, joka täytetään jääpaloilla ja suljetaan kannella. Pakastimeen juomaosaston viereen sijoitetut mukit vietiin käsistä.
– Jäämuki oli viime kesänä oikein ilmiö. Yksi työntekijämme näki idean TikTokissa, ja se otettiin testiin. Mukeja ei ehditty edes tehdä niin paljon kuin ne olisivat myyneet, Piritta Martinmäki muistelee.
Kaupan liikeidea toimii myös juomaosastolla, ja Asemantornissa on onnistuttu muokkaamaan liikeideaa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
– Kaiken pitää olla helposti ja nopeasti saatavilla, juomia täytyy löytyä paljon kylmästä ja valikoiman on oltava mielenkiintoinen ja ajan hermolla, Piritta Martinmäki kiteyttää.
Ensi kesänä kauppa on ollut auki vuoden. Se on hyvä hetki pysähtyä analysoimaan, mihin suuntaan kaupan valikoimaa, ja myös juomavalikoimaa, lähdetään jatkossa painottamaan.