K-Citymarket Joensuu kävi vuoden 2023 aikana läpi täydellisen remontin. Pakasteet saivat enemmän tilaa, ja uusi entistä runsaampi osasto nosti myyntiä 40 prosenttia.
– Olimme pakasteiden myynnin kehityksessä ja jäätelöissä ketjun kärkipäässä, kauppias Tiina Karinkanta kertoo.
Kauppa sijaitsee keskustassa, millä on olennainen vaikutus myyntiin.
– Monelle lähtee meiltä jäätelö mukaan, kun lähistöllä järjestetään tapahtumia, kauppias kertoo.
Talvella myydään kotipakkauksia, mutta kerta-annosjäätelöiden myynti on vähäistä. Touko–kesäkuussa myynti yli kaksinkertaistuu, eikä huono sääkään heilauta jäätelöiden suosiota.
– Säät iskevät ehkä pahemmin jäätelökioskeihin ja pienempiin kauppoihin. K-Citymarketissa sateinen sää voi jopa vauhdittaa myyntiä, kun ihmiset lähtevät ostoksille ja nappaavat samalla jäätelön automatkalle mukaan, kauppias selventää.
Premium- ja super premium -tuotteiden kysyntä kasvaa. – Asiakkaat ovat meillä selvästi siirtyneet ostamaan laadukkaampia jäätelöitä. Niiden myynnissä on 40–80 prosentin kasvu. Perinteisten pahvipakattujen litran jäätelöiden myynti on sen sijaan hiipunut, pakastevastaava Tero Ikonen kertoo.
Remontin jälkeen valikoimaa täydennettiin mocheilla, joille hankittiin omat kalusteet. Niistä on tullut merkittävä osa jäätelönmyyntiä. Mocheja myydään sekä irtomyyntinä että pakattuna.
Jäätelömarkkinaan on tullut viime vuosina lisää pieniä toimijoita, jotka ovat saaneet mukavasti jalansijaa kaupoissa.
– Suomea pidetään tärkeänä jäätelömarkkinana, sillä täällä jäätelöllä on menekkiä ympäri vuoden. Jäätelö on kesät talvet osa suomalaisten arkea ja juhlaa, Tero kertoo.
Jäätelöosaston ilmettä uudistetaan kaksi kertaa vuodessa. Kehittämistä tehdään hyvässä yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa.
– Toimittajilta saa hyvää markkinointimateriaalia osastolle. Markkinointiin syntyy katkeamaton ketju, kun ihmiset näkevät mainoksen telkkarissa, somessa tai tienvarressa ja kohtaavat saman viestin sitten kaupassa, Tero sanoo.
Kesäksi päätyjä valjastetaan käyttöön enemmän ja tänä vuonna tuodaan myös pari lisämyyntiallasta pääkäytävän varrelle.
– Isossa kaupassa on suuret asiakasmäärät, ja heräteostosten rooli on jäätelöissä merkittävä, Tero kertoo.
Tero on ollut talossa vuodesta 2008 ja ehtinyt kartuttaa jäätelöasiantuntemustakin jo useamman vuoden. Hän on huomannut, että uutuudet ovat nykyään ”pomminvarmoja” ja ne voikin ottaa matalalla kynnyksellä valikoimaan. Omaksi jäätelösuosikikseen hän nostaa Fazerin vadelmajogurttijäätelön, jonka maku on tuttu vastaavasta suklaasta. Se on ollut Joensuussa myös asiakkaiden suosikki.
– Myynnin seurantaan K-ryhmässä on niin hyvät työkalut, että näemme jopa tuntitasolla mitä tuotteita myydään. Jos jokin tuote ei liiku, sen voi poistaa valikoimasta.
– Uutuuksia ei tällä hetkellä tule niin paljon kuin joskus aiemmin, mutta tuotteet on pidemmälle hiottu ja tutkittu. Niissä on paljon asiakkaille tuttuja makuja, joten ne menestyvät hyvin suurella todennäköisyydellä, Tero kertoo.
Lue koko juttu 15.4.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.