Mitä vuodesta 2022 jäi erityisesti mieleen, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan toimialajohtaja Jorma Rauhala?
– Helmikuussa Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja globaalien toimitusketjujen häiriöt alkoivat nopeasti näkyä tiettyjen tuoteryhmien saatavuudessa. Erityisesti yritysasiakkaat reagoivat hamstraamalla tuotteita paikoin ennätysmäärin. Kevään myyntilukumme olivat poikkeuksellisen korkeat.
– Kesän jälkeen yrityskaupassa alkoi tuntua rakentamisen määrien lasku – sama kehityskulku, joka käynnistyi kuluttajakaupassa vuotta aiemmin. Syksy toi myös energiakriisin, jolla on ollut voimakas vaikutus alalle. Sähkönsäästöön ja vaihtoehtoisiin energiantuotantomuotoihin liittyvien tuotteiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti. Vihreään siirtymään ja energiatehokkuuteen liittyvät tuotteet muodostivat viime vuonna peräti 35 prosenttia myynnistämme.
Kaupallisia onnistumisia?
– Teimme vuonna 2022 ennätystuloksen, mistä voimme kiittää kaikkia rakentamisen ja talotekniikan toimialalla työskenteleviä. Tällainen onnistuminen ei synny ilman erinomaista yhteistyötä ja yhteistä näkemystä siitä, mitä kohti olemme menossa. Saavutuksen arvoa korostaa se, että monien kilpailijoidemme tulosta heikentynyt taloustilanne painoi alaspäin.
– Suomessa sekä Onninen että K-Rauta tekivät erinomaisen tuloksen ja voittivat markkinaosuutta. Onnisella nähtiin kaikkien aikojen ennätysvuosi: Suomessa sekä myynti että tulos nousivat ennätyslukemiin ja asiakkaita oli enemmän kuin koskaan. Tämä on erinomainen saavutus tilanteessa, jossa käymme kilpailua useita globaaleja toimijoita vastaan. Merkillepantavaa on myös vahva menestys muissa toimintamaissamme. Erityisesti Norja, Puola ja Baltia tekivät hyvää tulosta kovan kilpailun keskellä.
”Uuden vastuullisuusstrategian jalkautus on ollut merkittävä ponnistus.”– K:n rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala
Muita poikkeuksellisia tekoja?
– Jatkoimme kasvustrategiamme toteuttamista viemällä läpi yritysostoja erityisesti Ruotsin rautakauppamarkkinassa sekä Norjassa. Ohittaa ei voi myöskään uuden logistiikkakeskuksemme Onnelan rakennusprojektin edistymistä Hyvinkäällä. Maanrakennustyöt päästiin aloittamaan jopa aikataulun edellä, ja projekti on edennyt muutenkin myötätuulessa.
– Vuoden aikana uudistimme myös vastuullisuusstrategiaamme. Sen jalkautus kaikkiin toimintamaihin on ollut merkittävä ponnistus. Koska toimenpiteet ovat maakohtaisia, ne tarttuvat vastuullisuusasioihin kunkin maan toimintaympäristön vaatimalla tavalla.
Vahvuudet, joilla peli voitetaan?
– On uskottava omaan strategiaan, omaan tekemiseen ja omiin ihmisiin. Kun myyntityötä tehdään aktiivisesti, valikoima vastaa asiakastarpeita, toimitusketju pelaa optimaalisesti sähköisiäkin tilausvälineitä hyödyntäen, saatavuus pidetään kunnossa ja toimitukset toimivat luotettavasti, niin silloin kaikki perustekijät ovat kohdallaan ja menestykseen on edellytykset.
– Jos ajatellaan käynnissä olevaa sesonkia, on hyvä muistaa, että vaikeassakin markkinatilanteessa joku aina voittaa markkinaosuutta. Tuleva kesä on monin tavoin näytön paikka. Nyt on pidettävä kaupat kunnossa, tehtävä ostamisesta mahdollisimman helppoa ja jaksettava olla aktiivisia asiakaspalvelussa ja myynnissä. Näillä eväillä pärjäämme heikommassakin markkinatilanteessa.
Lue koko juttu 26.5.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.