Mörköä, K-Citymarket Paavolan jäätelötehtaan tuoreinta makua, ryydittävät tuhti mustikkamehu sekä läheisen Ollilan tilan pensasmustikat.
– Jäätelöiden kehittely ja valmistaminen on älyttömän luovaa, innostavaa ja mielenkiintoista – tässä vain taivas on rajana, iloitsee jäätelöosaston vastaava Virpi Alho.
Kaikki sai alkunsa kauppiaan henkilökunnalle tarjoamalta palkintomatkalta Pariisin Sialin ruokamessuille. – Siellä tuore jäätelö näkyi vahvasti, ja ajattelin, että miksei meilläkin, kauppias Petri Putila kertoo.
Viime syksynä neljä kaupan työntekijää matkusti Italian Bolognaan paikallisen jäätelömestarin oppiin opettelemaan jäätelöntekoa, makuyhdistelmiä sekä visuaalista puolta.
JÄÄTELÖTEHTAALLA ON RESEPTIT noin kolmeenkymmeneen erimakuiseen jäätelöön. Uusia syntyy tarpeen ja inspiraation mukaan. Omaa jäätelöä myydään kahvion yhteydessä vitriinistä; sitä löytyy myös pakastealtaasta puolen litran purkeissa ja tilauksesta neljän litran astioissa.
Alho tekee jäätelöpohjan edellispäivänä maustumaan. Aamulla hän lisää kuivat aineet, marjat ja makupastat. Seoksen hän laittaa jäätelökoneeseen, siitä shokkipakastimeen ja sitten se jo meneekin asiakkaille.
Oman uniikkijäätelön viehätys perustuu hyvään makuun sekä tuoreisiin ja lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin. Yksi keskeinen yhteistyökumppani on asikkalalainen Vilppulan tila, josta saadaan sesonkiaikana mansikkaa viikon jokaisena päivänä.
– Marja-aikana meiltä saa jäätelöä, johon marjat on poimittu samana päivänä, Putila kehaisee.
ERI JÄÄTELÖMAUT on nimetty jäätelöntekijöiden ja läheisten mukaan. Vegaaneillekin löytyy kauramaitovaihtoehto. Käsin valmistetun maitojäätelön tuhtiutta kuvaa se, että puolen litran purkki painaa 400 grammaa. Marjoissa ei säästellä, neljän litran jäätelöannokseen menee kilo mansikoita.
Aikaa, työtä ja rahaa uudenlaisen tuotteen tekeminen on vaatinut. Pieni jäätelötehdas pastörointi- ja jäätelökoneineen ja pakastimineen rakennettiin kaupan entiseen salaatinkäsittelyhuoneeseen. Henkilökunta kävi koulutuksissa. Viranomaisilta varmistettiin lupa-asioita ja terveysviranomaisten kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä.
– Laboratoriotutkimusten mukaan jäätelö on vitriinissä säilytettynä laadultaan yhtä hyvää seitsemäntenä päivänä kuin valmistuspäivänä, mutta me myymme sitä neljänteen–viidenteen päivään, sillä haluamme pitää tuotteen mahdollisimman tuoreena, kauppias kertoo. Pakasteeseen pakattuihin jäätelöihin laitetaan parasta ennen päivä kuusi kuukautta valmistuksesta.
BRÄNDIN LUOMISEEN ja markkinointiin on panostettu reippaasti. Kun kaupalla esittäytyi kesäkuun alussa yli 40 paikallista tuottajaa, oma jäätelö pidettiin hyvin näkyvillä.
K-Citymarket Paavolan luova, yhteen hiileen puhaltava työkulttuuri näkyy kaikessa tekemisessä. Jäätelötehdaskin suunniteltiin työntekijöiden kesken nimeä myöten. Parhaaksi nimeksi valittiin 15140. Se on Paavolan kaupunginosan postinumero – kaikkien huulilla, kuten jäätelökin.
Jäätelötehtaan tuotteet ovat hyvässä nosteessa, ja asiakkailta saatu palaute kannustavaa. Isoja pakkauskokoja on tilattu kesäjuhliin, onpa päästy tekemään useamman sortin maistelumenuukin. Oman tehtaan tuotteiden lisäksi pakastealtaista löytyy toki hyvä kesäkattaus muidenkin tuottamia jäätelöitä.
– Jäätelöissä on taas hurja määrä uutuuksia. Oma jäätelömme ei vaikuta muiden myyntiin, tämä tuo vain hyvän lisän tarjontaan, Putila sanoo.
TEKSTI Sirpa Palokari / KUVA Johannes Wiehn
Lue koko juttu 19.6. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta 6-7/2019.