DIPLOMIKAUPPIAS Ari Kallioisella on aihetta hymyyn. Henkilöstötyytyväisyys keikkuu korkealla ja kauppa käy niin hyvin, että liikevaihto on liki tuplaantunut viidessä vuodessa. Jyväskylän K-Rauta Seppälä hallitsee B2B-myynnin, ja yritysasiakkaiden osuus liikevaihdosta on noussut noin 80 prosenttiin.
– Kuluttajat teettävät rakentamiset ja remontit ennemmin ammattilaisilla kuin tekevät itse. Siksi keskitymme yritysasiakaskauppaan. Meillä on asiakkaina sekä uudis- että korjausrakentajia, mikä tasaa riskejä. Jos uudisrakentaminen laskee, yleensä korjausrakentaminen kasvaa, Kallioinen sanoo
Yritysasiakaskaupassa onnistuminen perustuu hänen mukaansa pitkiin asiakassuhteisiin. – Se tietysti edellyttää, että toiminta on sillä tasolla, että asiakassuhteista tulee pitkäikäisiä.
– Asiakkaita on kuunneltava ja otettava huolella huomioon heidän toiveensa ja tarpeensa. Toimintamalli räätälöidään aina asiakaskohtaisesti, yritysmyynnin parissa työskentelevä Timo Jylhä komppaa.
KAUPPIAS sanoo K-Rauta Seppälän olevan pääsääntöisesti logistiikkayritys. Myynnistä peräti 80 prosenttia toimitetaan työmaille. Tarvetta logistiikan hoitamiseen paikallisesti on lisännyt myös tonttikokojen supistuminen rakennustyömailla. – Enemmän kuin hinnoista asiakkaiden kanssa keskustellaan logistiikasta, Kallioinen sanoo.
– Tuotteiden toimitus työmaille oikeaan aikaan ja halutuissa erissä on vahvistanut rautakaupan roolia yritysasiakaskunnalle. Osa asiakkaidenkin tuotteista varastoidaan meillä ja osa taas viedään perille suoraan toimittajilta.
”Henkilökunta on tärkein asia kaupankäynnin onnistumisessa.”– Diplomikauppias Ari Kallioinen
TYYTYVÄISET asiakkaat ovat osoitus oikein tehdystä työstä. Vuonna 2020 K-Rauta-ketju palkitsi kaupan juuri asiakastyytyväisyydestä. Kauppias Kallioisen mukaan pitkät asiakassuhteet edellyttävät, että myös henkilökunnan työsuhteet ovat pitkiä.
– Pitkäaikainen henkilöstö on todennäköisesti tyytyväinen työhönsä ja työpaikkaansa. Henkilökunta on tärkein asia kaupankäynnin onnistumisessa. Kaikki rautakaupat myyvät samoja tuotteita samoilla hinnoilla ja toimintamalleilla. Erot syntyvät siitä, kuinka yksittäiset ihmiset suorittavat omat työnsä.
Kallioinen kehuu henkilökuntaansa motivoituneiksi ja osaaviksi ammattilaisiksi, joille vuosien aikana kehittynyt ammattitaito on nyt yrityksen valttikortti. Kauppiaan mukaan työssä viihtyminen on kaupassa tärkein yksittäinen seurattava parametri.
Ketjulta saatu vuoden 2021 tunnustus henkilöstötyytyväisyydestä lämmittääkin mieltä suuresti. – Siihen liittyvät juuri ne asiat, joiden eteen on ponnisteltu vuosia, kauppias sanoo.
HYVÄ työilmapiiri näkyy logistiikkapäällikkö Sari Jutilan mielestä siinä, että hommat luistavat eikä turhia ristiriitoja ole.
– Jos ongelmia tulee, ne otetaan esille ja ratkaistaan eikä lakaista piiloon. Meillä otetaan jokainen huomioon ja autamme toisiamme. Huumori ja positiivinen asenne näkyvät. Annamme yksilöiden erilaisuudelle mahdollisuuden kukoistaa, eikä ketään paineta väkisin pakotettuun muottiin.
K-Rauta Seppälä, Jyväskylä
Lue koko juttu 10.2.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.