”Kassalleni tuli kerran nuori äiti tyytymättömän lapsen kanssa. Kun takana jonossa ollut mies ärähti ettei itkeviä pentuja saisi tuoda kauppaan, vastasin hänelle, että kyllä maailmaan itkua mahtuu ja meille ovat kaikki tervetulleita. Mies suuttui, mutta äiti kirjoitti myöhemmin tilanteesta Facebookiin ja juttu levisi jopa mediaan. Kyse oli minulta pienestä eleestä, mutta halusin näyttää olevani ihmisen puolella ja epäasiallista kohtelua vastaan.
Lukion jälkeen päätin viettää helpon välivuoden ja tienata rahaa kassatöissä Lohjan K-Citymarketissa. Pääsin pian asiakaspalveluun ja havahduin siihen, että työ olikin kivaa. En ollut oikein löytänyt omaa alaa, mutta kävi ilmi, että kauppa olikin minun alani! Myöhemmin rakastuin ja muutin Turkuun, ja äitiysloman jälkeen joulukuusta 2020 lähtien olen työskennellyt Kupittaan K-Citymarketissa.
Asiakaspalvelupisteen lisäksi teen vuoroja kassalinjalla. Toimin myös perehdyttäjänä uusille työntekijöille ja näytän heille taloa. Yritän istuttaa heihin asiakaspalveluhenkeä ja ajatusta siitä, että asiakaspalvelutilanteissa voi aina mennä vähän pidemmälle ja antaa ekstraa. Tuntuu kivalta olla ihminen, jolta uudet työntekijät voivat kysyä mitä tahansa.
Työssäni saa vastata mitä oudoimpiin kysymyksiin: minulta on tiedusteltu viime aikoina jauhelihakastikkeen ohjetta ja kulkureittejä eri paikkoihin, ja välillä googlettelemme asioita yhdessä asiakkaan kanssa. Olen luonteeltani höpöttäjä, ja joskus pelkään että eiväthän asiakkaat pääse minusta ollenkaan eroon. Työssä pärjää hyvin peruspositiivisuudella ja maalaisjärjellä. Tärkeää on jaksaa olla sosiaalinen, mutta välillä se on kuluttavaa meistä jokaiselle – pitkien päivien jälkeen huomaan sen joskus itsestänikin.
Oli hienoa tulla palkituksi asiakaspalvelusta Keskon Syke-palkinnolla. Hyvässä palvelussa on kyse usein yksinkertaisista jutuista kuten lapsiasiakkaiden huomioimisesta. Annan usein lasten pakata tuotteita, ja kerran autoin erästä isää nappaamaan kiinni karkuun juoksentelevia taaperoitaan. Tuntuu, ettemme me suomalaiset oikein ole tottuneet tällaiseen, istummehan me bussipysäkeilläkin kolmen metrin päässä toisistamme. Minulle on selvää, että jos vain voin jotenkin auttaa asiakasta, teen sen mielelläni, koska se on osa työtäni.”
SANNA MURO / Asiakaspalvelija Kupittaan K-Citymarketissa, kahden pienen lapsen äiti / Palkittiin helmikuussa erinomaisesta asiakaspalvelusta Keskon Syke-palkinnolla / Motto: ”Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta asiakas on aina asiakas, ja häntä täytyy palvella sen mukaisesti.”
Lue koko juttu 17.3.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.