”Tämä tuntuu meistä loistavalle ja herkulliselle mahdollisuudelle. Palaamme mielellämme kauppiaaksi reilun kahden vuoden tauon jälkeen. Toki olemme olleet kaupan työssä koko ajan myös tauon aikana”, Marko ja Tiina kertovat.
Hoikkaniemien liikeideana on myydä asiakkaille sitä, mitä he haluavat ostaa. ”Kuuntelemme ja otamme vastaan palautetta sekä toiveita valikoimasta herkällä korvalla. Työskentelemme tavarantoimittajien ja yhteistyökumppaneiden kanssa aktiivisesti valikoimia kehittäen.”
”Teemme tavarantoimittajien kanssa yhteistyötä, jotta saamme aikaan pitkäkestoisia tarjouksia ja panostamme kaupan omiin merkkeihin Pirkkaan ja K-Menuun”, uudet kauppiaat listaavat. ”Tavarantoimittajien kanssa olemme aloittaneet jo neuvottelut ja tämä tulee näkymään sekä jatkumaan pitkäjänteisesti hintatasossa. Tapahtumien suhteen kuuntelemme mahdollisuuksia ja pari kyselyä on aiheesta esillä. Haluaisimme korostaa paikallisuutta ja sitä, mitä on Tyrnävä Oman kylän kauppa -teeman yhteydessä. Tämä tehdään nimenomaan yhdessä ja ajan kanssa.”
Asiakaspalvelufilosofiakseen Marko ja Tiina paljastavat kaksi mottoa: ”Ilman teitä ei olisi meitä” ja ”Kohtelemme henkilökuntaamme siten, kuten haluamme heidän kohtelevan asiakkaita”.
Tyrnävälle tuomisinaan Hoikkaniemet tuovat aikaisemmasta kauppiasurastaan käsin poimitut hyvät jutut, pitkän työkokemuksensa ja K-ryhmästä opitut parhaat yhteiset käytännöt. ”Myös koulutustausta tulee näkymään ja haluamme mielellämme toimia aktiivisesti yhteistyössä koulujen ja yrityksemme välillä. Marko on esimerkiksi edellisessä työssä toiminut K-Supermarket Ritaharjussa myymäläpäällikkönä ja työpaikkaohjaajana.” Markolla on myös halu toimia kasvattajakauppiaana uusille kauppiaille.
”Oma roolimme on johtaa toimintaa tiedolla ja taidolla, esimerkillä hyvää diplomatiaa korostaen”, Marko sanoo.
Markolla ja Tiinalla molemmilla on jo mielenkiintoiset työurat tehtynä. K-kauppiaina he toimivat ensin neljässä ja myöhemmin kolmessa K-Marketissa Järvenpäässä neljän vuoden ajan. Marko on kouluttautunut työn ohessa muun muassa kokista opettajaksi, ja viimeisimpänä hän on suorittanut tohtorin tutkinnon päivittäistavarakaupan digitaalisesta markkinoinnista. Tyrnävälle he tulevat K-kaupan töistä, molemmat ovat työskennelleet oululaisissa K-ruokakaupoissa.
Markon ja Tiinan perheeseen kuuluvat jo aikuiset lapset sekä kauppiaskoirat Nils ja Jens. ”Kauppiaskoirat Nils ja Jens jatkavat omaa markkinointia ja toimintaa yhdessä meidän kanssamme sekä heidän omalla Instagram-sivulla. Myös pakinointi Pihaus-lehdessä jatkuu ja kertoo tarinaamme Jensin äänellä. Rakkaus koiriin ja eläimiin näkyy meidän toiminnassamme”, he kertovat. ”Harrastamme koirakävelyä Nilsin ja Jensin kanssa sekä ruokakulttuurista nautimme monin tavoin. Tykkäämme tehdä myös itse terveellistä ja hyvää ruokaa. Kerran kokki on aina kokki: ”Erinomainen ruoka ja erittäin hyvä mieli.”