Ennen kauppiasuraansa konetekniikan diplomi-insinööriksi kouluttautunut Matti Virtanen työskenteli noin 15 vuotta myynnin ja projektinhallinnan tehtävissä eri yrityksissä. Hän oli mukana rakentamassa muuan muassa voimalaitoksia, sairaaloiden puhdastiloja ja teatterinäyttämöiden esitystekniikkaa.
Rautakauppiaaksi houkutellut LinkedIn-ilmoitus kauppiasvalmennuksesta sai Virtasen toteuttamaan useiden vuosien haaveen omasta yritystoiminnasta. Kauppiasurassa Virtasta kiehtovat erityisesti yrittämisen vapaus ja vastuu.
Virtanen aloitti työnsä rautakaupassa ensin K-Rauta Nokian myymäläpäällikkönä. Sieltä hän siirtyy nyt kahden vuoden jälkeen kauppiaaksi Valkeakoskelle.
”Olemme kaupassa asiakkaita varten”
K-Rauta Valkeakoski palvelee kuluttaja- ja yritysasiakkaita. Se työllistää kahdeksan vakituista työntekijää.
Koko henkilökunnan osaaminen on tarjolla asiakkaan avuksi. Uusi kauppias kertoo, että hyvän asiakaspalvelun jatkaminen on hänelle kunnia-asia. ”Olemme kaupassa asiakkaita varten. Kuuntelemme asiakasta, neuvomme, ehdotamme ratkaisua ja teemme kaikkemme, jotta asiakas on tyytyväinen lähtiessään kaupasta”, Virtanen sanoo.
Työnantajana Virtanen haluaa olla reilu, vastuullinen ja luotettava. ”Haluan myös tarjota työntekijöille kouluttautumis- ja kehittymismahdollisuuksia. Kevään ja kesän sesonkiin aion palkata kesätyöntekijöitä.”
Kotimaiset vaihtoehdot näkyvät K-Rauta Valkeakosken eri tuoteryhmissä kuluttajille ja yritysasiakkaille.
Uuden kauppiaan oma suosikki K-Raudan suomalaisten tuotteiden valikoimasta on kotimainen puutavara. ”Olen itsekin metsänomistaja, ja on hienoa nähdä puun matka metsästä valmiiksi tuotteeksi.”
Remontointia vapaa-ajalla
Vapaa-ajallaan uusi kauppias harrastaa suunnistusta, hiihtoa ja crossfitiä. Ehtiessään hän myös remontoi rintamamiestaloaan. ”Suurimmat remontit ovat jo takanapäin, mutta kaikkea pientä riittää aina”, Virtanen toteaa. Perheeseen kuuluvat 8-, 11- ja 13-vuotiaat lapset.
Uusi kauppias toivottaa kaikki nykyiset ja uudet asiakkaat tervetulleiksi asioimaan Valkeakosken K-Raudassa. ”Kehitämme tuotevalikoimaa asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden perusteella. Tavoitteena on myös, että kaupassamme on helppoa ja vaivatonta asioida.”