K-kauppiasliiton historiasivusto kertoo tiivistetysti vuosikymmenittäin K-kauppiasliiton ja K-kauppiaiden taipaleen aina 110-vuotisjuhlavuoteen 2022 saakka.
Vuonna 2012 julkaistiin K-kauppiasliiton 100-vuotishistoriateos K100, johon näiden sivujen tekstit pohjautuvat 2010-lukua lukuunottamatta.
Poimintoja K-kauppiasliiton historian merkkipaaluista
- 1879 elinkeinovapaus, joka mahdollisti kauppiastoiminnan kehittymisen
- 1907 Maakauppias-lehden ensimmäinen numero ilmestyy
- 1912 Suomen Maakauppiasliitto perustetaan Tampereen Palokunnantalolla 11.8.; kokouksessa esillä Roope Järvisen laatima 10 kohdan tavoiteohjelma, joka oli hyvin kaukonäköinen (käsitteli kauppiastoiminnan perusedellytysten kehittämistä)
- 1918 perustettiin Suomen Kaupunkien Vähittäiskauppiasliitto
- 1921 em. liitot yhdistyivät Suomen Vähittäiskauppiasliitoksi (SVL)
- 1920- ja 1930-luvulla kehitettiin kauppiaille tukipalveluita, mm. neuvontapalvelu
- 1931 K-tavaramerkki otetaan käyttöön, K-kahvi tulee myyntiin
- 1933 kauppiaille mainos- ja propagandatoimisto ja oma yleisölehti Pirkka
- 1940 Kesko perustetaan, syntyy K-ryhmä
- 1947 käyttöön K-ryhmän yhteinen tunniste, K-kilpi, ”laadun tae”
- 1950-luvulla syntyi K-markkinointijärjestelmä, ja liiton puolella tähän liittyen tavara-alajaostot
- 1951 perustettiin K-instituutti K-ryhmän yhteiseksi koulutuslaitokseksi, koulutus nostettiin tärkeäksi tekijäksi
- 1955 perustettiin nuorisojaosto, josta tuli eri vaiheiden jälkeen nimeltään K-Team, jonka järjestämä K-Team Päivät lienee nykyään Suomen suurin yhden yritysryhmän henkilöstötapahtuma
- 1968 sääntöjä uudistettiin, ja liitosta tuli pelkästään Kesko Oy:n osakaskuntaan kuuluvien K-kauppiaiden järjestö (vuosi 1973 oli ensimmäinen, jolloin liiton jäseninä oli pelkästään K-kauppiaita, aina siihen asti jäseninä oli ollut myös muita kauppiaita, aikanaan myös esim. T-kauppiaita)
- 1970- ja 1980-luvuilla keskeisiä asioita olivat Keskon kauppapaikkatoiminta sekä erikoiskauppojen roolin esiinmarssi liitossa
- 1992 tuli voimaan uusi kilpailulaki
- 1994 alkoi K-ryhmän ketjutoimintauudistus
- 1995 liiton nimeksi K-kauppiasliitto
- 2000-luku
- 1.1.2001 ketju-uudistus K2 voimaan
- kilpailukykyä ja -etua ketjutoiminnan ja kauppiasyrittäjyyden yhdistelmällä
- ketjutason asioiden päätöksenteko liitolta Keskolle
liiton tavoitteena rakentaa K-kauppiuudesta kilpailuetu - painopisteeksi työkalujen ja toimintamallien rakentaminen kauppiaiden kauppakohtaisen johtamisen tueksi
- 2010-luku
- 2011 liiton uusi strategia ”Seuraavat sata vuotta”: keskittyminen K-kauppiasammatin toimintaedellytysten ja K-ryhmän menestyksen vahvistamiseen
- 2012 K-kauppiasliitto täyttää 100 vuotta
- 2015 K-kauppiasyrittäjät Keskon uuden strategian keskiöön
- 2016 kaupan aukioloajat vapautuivat
- 2018 uusi alkoholilaki voimaan
- 2020 koronapandemia saavutti Suomen
- 2022 K-kauppiasliitto täyttää 110 vuotta.
K100 – K-kauppiasliiton 100-vuotishistoriikki
Tee lukumatka K-kauppiaiden ja K-ryhmän sadan vuoden taipaleeseen osana suomalaisen kaupan ja yhteiskunnan kehitystä.
Voit tilata yli 500-sivuisen K100-teoksen täältä.