K-ryhmän Ruokailmiöt 2025 -trendikatsauksen mukaan hyvinvointi ohjaa nyt tai tulevaisuudessa ratkaisevasti ruokaostosten tekoa jopa 91 prosentilla suomalaisista. Ihmiset haluavat huolehtia arjen perusasioista, kuten riittävästä levosta, säännöllisestä ateriarytmistä ja oman mielen hyvinvoinnista.
Mutta miltä vuoden 2025 ruokailmiöt näyttävät kauppojen näkövinkkelistä? Tiedustelimme asiaa kolmesta kaupasta eri puolilta Suomea.
Kauppias Tiina Karinkanta (K-Citymarket Joensuu Keskusta):
”Asiakkaat ovat innostuneet tekemään ruokaa kotona ja kokeilevat paljon uutta.”
”TERVEELLISET VALINNAT kiinnostavat nyt asiakkaita selvästi. Esimerkiksi proteiinirahkat ovat tulleet jäädäkseen ja niiden myynti jopa kasvaa, ja myös luontaistuotteiden suosio nousee. Osa asiakkaista haluaa selvästi noudattaa uusia ravintosuosituksia, mutta osa viittaa niille kintaalla. Vegetuotteiden suosio jatkaa kasvua, ja myös vegaanisia suklaita ja karkkeja kysellään paljon.
Kauppamme on aivan Joensuun keskustassa, yliopiston vieressä, eli olemme aika trenditietoisella alueella. Kun TikTokissa leviää jokin uusi tuote, sitä kysytään heti. Tämä korostui viime vuonna ja uskon, että ilmiö kasvaa tänä vuonna entisestään.
Henkilökuntamme yhteinen havainto on, että asiakkaat ovat innostuneet tekemään ruokaa kotona ja kokeilevat paljon uutta. Usein meiltä kysellään reseptien ainesosia, joita asiakkaat eivät ole aiemmin käyttäneet eivätkä tiedä, mistä hyllystä niitä pitäisi etsiä. Kyselijöiden joukossa on ollut myös eläkeläisiä.
Ale-laputettujen tuotteiden menekki on edelleen kovaa ja kaikki laputettava menee kaupaksi. Toiset etsivät näistä halpaa hintaa ja toiset haluavat olla mukana vähentämässä hävikkiä.
Toisaalta meillä korostuu edelleen myös lohturuoka ja herkuttelu. Sen osuus ostoskoreissa ei ole viime vuosina vähentynyt. Esimerkiksi pakastepizza on tosi suosittu tuote ja valikoima niissä täytyy pitää laajana. Itä-Suomessa kun ollaan, myös piirakoita myydään paljon paistopisteessä. Meillä on kolme erilaista piirakkaa top 10 myydyimpien tuotteiden joukossa.
Minulle ihan uusi viime vuosien ilmiö on tarjouskalan huima suosio. Myyntimäärät ovat valtavia, ja on jopa hieman vaikea arvioida, kuinka paljon tarjouskalaa täytyy ottaa myyntiin.
Aasialainen keittiö kiinnostaa yhä ja sushibuffa on suosittu. Aasialaisia makuja kokataan myös kotikeittiössä, sillä erityisesti nuoret ostavat paljon erilaisia nuudeleita ja mausteita. Meksikolaisen ruoan suosio on kasvanut ja esimerkiksi tortillat ovat vakiintuneet suomalaisten arkeen.”
Kauppias Tuomo Asikainen (K-Market Kruunu, Punkaharju):
”Tarjousten merkitys on kasvanut ja valmisruoan sekä einesten myynti kehittyy vahvasti.”
”MEILLÄ TARJOUSTEN MERKITYS ON KASVANUT ja uskon, että alennetulla hinnalla myytävien tuotteiden suosio vain vahvistuu tänä vuonna. Viime vuonna kiinnitimme huomiota kännykkää vilkuileviin asiakkaisiin, jotka hakivat K-Ruoka-sovelluksessa tarjouksessa olevia tuotteita. Myös punalaputettujen tuotteiden suosio kasvoi. Jopa niin paljon, että osa asiakkaistamme käy jo etukäteen tutustumassa punalaputettuihin tuotteisiin ja tulee sitten tekemään ostokset vasta illan viimeisellä tunnilla, jolloin niissä on 60 prosentin alennus.
Vuoden aikana on ollut nähtävissä kasvua valmisruokien, kuten nopeasti syötävien patonkien ja valmissalaattien tuoteryhmissä. Ylipäätään valmisruoan ja einesten myynti kehittyy meillä muita tuoteryhmiä enemmän.
Puruveden muikku on meidän oma lähiruokasuosikkimme. Se myy aina hyvin, kun sitä saamme. Se on todellista lähiruokaa, sillä kauppa on lähes Puruveden rannalla. Muuten kalan myyntiä ohjaavat tarjoukset, ja sama juttu on myös hevissä. Laurikaisen lörtsyt ovat toinen Savonlinnan alueen lähiruokasuosikkimme, ja ne ovat etenkin kesällä turistien suosiossa.
Valkoviinin (8 %) myynti ilahdutti viime vuonna ja uskon, että myynti nousee vielä entisestään.”
Hevi-vastaava Sanna Karppinen (K-Supermarket Nekala, Tampere):
”Moni asiakas on kiinnittänyt huomiota siihen, että uusien ravitsemussuositusten mukaan hedelmiä ja vihanneksia pitäisi syödä 800 grammaa päivässä.”
”HEVI-MYYNNISSÄ ON VIIME VUOSINA OLLUT HAASTEITA ensin koronan ja sitten sodan tuomien hinnankorotusten takia. Viime vuoden loppupuolella myynti näytti viimein piristymisen merkkejä. Vielä alkusyksystä hevissä myivät lähes pelkästään tarjoustuotteet, mutta loppuvuodesta myynti nousi normaalille tasolle. Yksi esimerkki ovat yrtit, joiden myynti on piristynyt selvästi. Erityisesti paikalliset yrtit ja jää- ja friseesalaatit ovat meillä suosittuja.
Moni asiakas on kiinnittänyt huomiota siihen, että uusien ravitsemussuositusten mukaan hedelmiä ja vihanneksia pitäisi syödä 800 grammaa päivässä. Määrä tuntuu melko suurelta, ja halusin itsekin kokeilla, kuinka paljon tuotteita siihen mahtuu. Pussitin valmiiksi banaanin, omenan, päärynän, klementiinin ja kiivin, ja siitä tuli noin 800 grammaa. Aloin kokeeksi tehdä tällaisia valmiita pusseja myyntiin kappalehintaan, ja ne ovat olleet suosittuja. Teen aamulla noin 20 pussia ja kaikki ovat seuraavaan vuoroon mennessä menneet kaupaksi.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että osa asiakkaistamme suunnittelee kauppareissuja vähemmän kuin ennen ja huomaan itsekin, etten jaksa suunnitella koko viikon aterioita kerralla. On vaivattomampaa ostaa ainekset vain yhteen tai kahteen ruokaan.
Asiakkaat innostuvat kokeilemaan uutta, kun tuotteet tuo helposti esille. Nostan aina välillä eri tuotteita hieman näkyvämmälle paikalle ja kirjoitan viereen kyltin, joka kehottaa kokeilemaan. Se on toiminut hyvin.”
Lue koko juttu 9.1.2025 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.