Procomin Oma Median tuomariston perusteluissa Pienen suuri teko on monimuotoinen ja monipuolinen, vaikuttava organisaatiomedia, joka viestii yhteisöllisyyttä ja pyrkii yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen leviten kohderyhmäänsä laajemmalle yleisölle.
Pieni suuri teko nostaa K-kauppiaiden arjen vastuullisia tekoja
K:n kasvot suomalaisten arjessa ovat yli 1 000 kauppiasyrittäjää, jotka palvelevat päivittäin vastuullisesti miljoonia ihmisiä ympäri Suomea. K-kauppiaiden halu vaikuttaa omassa yhteisössään näkyy päivittäin pieninä suurina tekoina.
– Jokainen K-kauppa asiakkaineen ja yhteisöineen on erilainen. Pieni suuri teko -sarjassa nostamme esiin konkreettisia tapoja, joilla K-kauppiaat ovat vastanneet oman lähiyhteisön tarpeisiin. Samalla ne toimivat hyvänä esimerkkinä muille, K-kauppiasliiton toimituspäällikkö Jenni Räsänen kertoo.
Pieni suuri teko -tarinoissa muun muassa Lemillä kauppiaan metsäpoluille kätkemät tuotelaput innostivat paikallisia perheitä liikkumaan yhdessä, Jyväskylässä kauppiaan tuki auttoi nuorta voittamaan sosiaalisten tilanteiden pelkonsa ja Porissa kauppiaan ennakkoluulottomuus loi naapurisovun Sininauhan palvelupisteen lissulaisten kanssa ja sai heidät puhumaan ”meidän kaupasta”.
Tarinoita kertynyt lähes 70
K-kauppiasliiton ja Keskon yhteistyössä toteuttama Pieni suuri teko on yksi K-ryhmän suosituimpia sosiaalisen median sisältöjä. Videoiden tuottajana on toiminut vuodesta 2023 Rec.fi. Jokainen tarina tavoittaa sosiaalisessa mediassa vähintään miljoona näyttökertaa.
– Pieni suuri teko on sosiaalisen median sisältönä K-ryhmän kruununjalokivi. Se tuo esiin kauppiaitamme ja heidän kykyään reagoida muuttuvaan maailmaan inhimillisesti. Teot herättävät tunteita, minkä vuoksi sisältöjen ympärille on rakentunut sitoutunut seuraajajoukko, Keskon Senior Content Manager Jari Viljemaa sanoo.
Pieni suuri teko -tarinat ilmestyvät myös Pirkassa, K-ryhmän ammattilehdessä Kehittyvässä kaupassa sekä K-kauppiaiden jäsenlehdessä. Ensimmäinen Pieni suuri teko julkaistiin vuonna 2017, jonka jälkeen erilaisia K-kauppiaiden vastuullisuustekoja on kerrottu miltei 70.
Oma Media -arviossa palkitaan vuosittain Suomen parhaita organisaatiomedioita. Vuoden 2024 Oma Media -kilpailun voiton vei Finanssiala ry:n Huijarille luu kurkkuun -monimediakokonaisuus.
Lue lisää kilpailusta Procomin verkkosivuilta: Vuoden 2024 parhaina medioina palkittiin Huijarille luu kurkkuun -monimediakokonaisuus ja VR Groupin vuosikertomus – ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Pieni suuri teko
K-kauppiuus on myös pieniä tekoja lähiyhteisön puolesta ja heidän hyväkseen. Teko voi olla kauppiaalle arkinen asia, mutta teon vastaanottajalle ainutlaatuista. Pienten suurten tekojen avulla tuomme K-kauppiaiden vastuullista työtä näkyvämmäksi.