”Täytyy sanoa, että tuntuu erityisen hyvältä päästä käärimään hihoja juuri tänne Kuopioon. Kukapa sitä ei savolaistyttönä kotiseutunsa tunnelmaan ja maanmuotoihin kaipaisi. Täällä on sitä minulle sopivan oloista tekemisen ilmapiiriä”, vakuuttaa Marjo. ” Olen kotoisin Pieksämäeltä. Sittemmin elämä on vienyt moneen eri kauppapaikkaan sekä työntekijänä, että myöhemmin myös kauppiaana. Rikkumaton rakkaus ruokaan ja kaupan tekoon on ollut minulle koko työurani liikkeelle paneva voima.”
Oman kylän kauppa on osa alueen identiteettiä ja elämää
”Särkilahden ja Pihlajalaakson K-Marketit ovat asuinalueensa keskuksia”, Marjo tuumaa. ”Oman kylän kauppa on osa alueen palvelurakennetta, identiteettiä ja elämää. Se on ikään kuin elinympäristönsä peili, joka heijastaa ympärillä olevia ihmisiä. Kaupan valikoima ja muu palvelutarjooma on näiden yhteissumma. Kauppa on monesti alueensa tärkeä yhdyspaikka.”
Marjo pitää lähimarketin avainasioina asioinnin helppoutta, sujuvuutta ja mielekkyyttä. ”Näiden mahdollistamiseen aion käyttää kaiken osaamiseni. Itsekin ruuhkavuosia eläneenä äitinä olen huomannut, että arjen pelastajana on monesti ollut nimenomaan se lähikauppa, jonne on ollut kätevää pistäytyä. Tärkeää on myös, että kauppaan on helppo tulla vaikka kävellen.”
Kauppojen valikoimista uusi kauppias kertoo, että se tulee muodostumaan tutuista brändeistä ja lähituotteista, edullisista K-Menu-tuotteista sekä laadukkaista Pirkka ja Pirkan Parhaat-sarjojen tuotteista. ”Jokaiselle asiakkaalle löytyy kaupoistamme sopivan hintainen ostoskori. Kaupan hintatasoon yritämme löytää asiakkaalle edullisia ratkaisuja”, Marjo lupaa. ”Asiakaspalautteen systemaattiseen keräämiseen ja sen pohjalta toiminnan rakentamiseen tullaan panostamaan molemmissa kaupoissa. Asiakastoiveita otetaan mielellään vastaan.”
Ruoka yhdistää ihmisiä
”Koen, että yhteisöllisyys kuuluu erottamattomana osana kaupan toimintaa. Haluan omalta osaltani olla luomassa yhteenkuuluvaisuutta. Ruoka, jos mikä yhdistää ihmisiä. Minun tavoitteeni Särkilahden ja Pihlajalaakson kauppiaana on myös, että kauppa lisäisi alueensa vetovoimaisuutta.”
Molemmissa kaupoissa on jo valmiina henkilökunta, jotka ovat jo vuosia palvelleet asiakkaita. Tällä henkilökunnalla on sellaista osaamista ja tietotaitoa, jota Marjo erityisesti arvostaa. Hänelle on myös tärkeää, että ammattitaitoinen henkilökunta on osana päivittäistä päätöksentekoa, jolloin voidaan yhdessä lähteä tekemään sellaista kauppaa, mitä alueilla halutaankin.
”Oma kyläkauppa on osa arjen huoltovarmuutta, ja osaltaan mahdollistaa lähiseudun asukkaiden peruselintarvikkeiden saavutettavuutta”, listaa Marjo. ”Onhan se myös mahtavaa, että tutun myyjän kanssa voi vaihtaa päivän kuulumiset, ja että esim. perheen koululaiset voivat turvallisessa ympäristössä harjoitella itsenäistä kauppa-asiointia.”
”Minun mottoni on, että hyvä kasvattaa hyvää, ja jokaisesta kohtaamisesta jää meihin jälki. Huumori, nauru ja laulu kuuluvat elämään ja sen soisin näkyvän ja kuuluvan kaupoillakin.”