Siirryit noin vuosi sitten aluejohtajan pestiin kauppapaikkapäällikön roolista. Minkälainen ensimmäinen vuotesi aluejohtajana on ollut, Jesse Kohonen?
– Vuosi on mennyt vauhdikkaasti! Olen tavannut valtavasti ihmisiä ja kiertänyt kauppojamme. Painopisteitä on ollut kolme: kauppapaikkaverkostotyö ja uuden kauppapaikkapäällikön perehdyttäminen, sidosryhmätyö ja mediasuhteiden vahvistaminen. Kesätapahtumat ovat hedelmällinen maaperä varsinkin uusiin ihmisiin tutustumiseen, enkä pysy edes laskuissa mukana, kuinka monessa kesätapahtumassa olen tänä kesänä käynyt.
– Aiempi kauppapaikkapäällikön työ, jota tein 14 vuoden ajan, on monipuolista ja kiehtovaa, ja olenkin sanonut, että se on varmasti yksi mielenkiintoisimmista tehtävistä kaupan alalla. Jo siinä roolissa tulivat tutuiksi kaikki alueen kaupungit ja kunnat, niiden keskusta-alueet ja lähiöt sekä uudet kasvualueet. Tutuiksi ovat tulleet myös monet kuntien viranhaltijoista ja poliittisista päättäjistä, kiinteistönomistajat ja rakennusliikkeiden avainhenkilöt. Aluejohtajana on tullut pienenä yllätyksenä se, miten paljon vielä erilaisia sidosryhmiä onkin olemassa ja mihin kaikkeen tehtävässä on päässyt tutustumaan. On rikkaus, kun voi edelleen oppia joka päivä jotain uutta.
Miltä K-ryhmän asema Itä- ja Keski-Suomessa näyttää?
– Alueeseeni kuuluu viisi maakuntaa: Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Keski-Suomi. Alue on todella laaja, pohjoisesta etelään eli Vieremältä Luumäkeen on maanteitse 370 km välimatka ja tasan sama 370 km välimatka on idästä länteen eli Ilomantsista Keuruulle. Neljän maakunnan maakuntakeskukset ovat isoja yliopistokaupunkeja, joissa kaikissa aluejohtajan on tärkeää olla läsnä.
– K-ryhmän myynti alueella on yli 1,6 miljardia euroa ja työllistämme noin 5 000 henkilöä. Asema on siten merkittävä. Kuitenkin on tunnustettava, että päivittäistavarakaupan markkinaosuudessa alueellani on parannettavaa. Sinänsä kauppaverkosto on kattava: alueella toimii 291 K-kauppaa, neljä Kespron Noutotukkua ja kolme K-logistiikkaterminaalia. Uusia kauppapaikkoja kuitenkin tarvitaan, ja entisestä verkostosta pitäisi saada enemmän tehoja irti. Tilanne on ollut vastaava jo pitkään, joten sen parantamiseen ei ole taikatemppuja, vaan se vaatii pitkäjänteistä työtä.
– Rakentamisen ja talotekniikan puolella tilanne on vahva. Kauppapaikkaverkosto on kattava: esimerkiksi Jyväskylässä toimii kolme K-Rautaa ja lisäksi olemme ostaneet Seppälän alueelta tontteja tulevaisuutta turvataksemme. Autokaupassa K-Auton vähittäismyyntiä on Kuopiossa, Joensuussa ja Lappeenrannassa, ja Jyväskylässä on CUPRA-myyntipiste K-Citymarketin yhteydessä. Lisäksi Jyväskylään ollaan avaamassa ensi keväänä käytettyjen autojen K-Auto-liike. Myös urheilukaupan verkosto on hyvällä mallilla ja pärjäämme markkinassa erinomaisesti.
Minkälaisia kaupallisia erityispiirteitä nostaisit esiin alueelta?
– Alueelliset erityispiirteet näkyvät konkreettisimmin kauppojen valikoimissa kausittain. Alueella on paljon kesämökkipaikkakuntia. Kuopiossa on eniten kesämökkejä Suomessa, Mikkelissä toiseksi eniten ja Savonlinnassa viidenneksi eniten, joten monen kaupan tarjonta poikkeaa merkittävästi kausittain. Tämä tuo oman mausteensa myös kauppapaikkaverkostotyöhön. Useissa alueen kaupoissa kesällä tilaa tarvittaisiin enemmän ja talvella riittäisi vähempikin. Yksittäisten tuotteiden osalta esimerkiksi Pohjois-Karjalassa karjalanpiirakkavalikoimat ovat aivan omaa luokkaansa.
”On ensiarvoisen tärkeää, että pystymme säilyttämään kauppapaikat myös mahdollisimman monissa pienemmissä kunnissa. Tätä edesauttaisi, kun saisimme käsikauppalääkkeet ja viinit ruokakauppoihin.”
Millaisia ovat Itä- ja Keski-Suomen keskeiset haasteet ja toisaalta mahdollisuudet?
– Suurin haaste on väestön keskittyminen ja ikääntyminen. Alueella on 76 kuntaa, joista pitkän aikavälin ennusteiden mukaan vain Jyväskylä ja Kuopio tulevat kasvamaan, kun muissa kunnissa väkimäärä pysyy ennallaan tai vähenee ja väki myös ikääntyy. Tämä tuo haasteita ostovoiman näkökulmasta. Toisaalta se tuo meille myös mahdollisuuksia varsinkin K-ryhmän kauppakohtaisen liikeidean kautta. Uskon, että jokainen paikallinen K-kauppias henkilökuntineen löytää notkeat asiakaslähtöiset keinot palvella ikääntyvää väestöä. On ensiarvoisen tärkeää, että pystymme säilyttämään kauppapaikat myös mahdollisimman monissa pienemmissä kunnissa. Tätä edesauttaisi, kun saisimme käsikauppalääkkeet ja viinit ruokakauppoihin, jolloin pienemmistä kunnista ei tarvitsisi lähteä suurempiin keskuksiin Alkoon ja apteekkiin.
Mitä viime aikoina toteutuneita kauppapaikkahankkeita nostaisit esiin?
– Mikkelissä uudistettiin K-Citymarket siten, että kauppa oli noin neljä kuukautta suljettuna. Tämä oli poikkeuksellista, koska aiemmin K-Citymarketit on pidetty auki läpi remontin. Vaihtoehtona olisi kuitenkin ollut pidempi ja toteutukseltaan haastavampi ja kalliimpi läpivienti. Täysin uudistettu K-Citymarket avattiin helmikuun puolivälissä, ja jälkikäteen voidaan todeta päätösten olleen oikeita. Myynninkehitykset ovat olleet kovalla tasolla.
– K-Marketin osalta rakennutimme pieneen Etelä-Savossa sijaitsevaan Puumalan kuntaan täysin uuden kaupan, joka korvasi vanhan ja tiloiltaan alamittaisen K-Market Apajan. Uusi kauppa sijaitsee satama-alueella, ja se sijoittuu kerrostalon alakertaan. Hanke oli poikkeuksellinen, sillä Puumalaan ei ole rakennettu paikallisten muistelujen mukaan kerrostaloja vuosikymmeniin. Koin olevani etuoikeutettu, kun kesäkuun alussa leikkasimme avajaisnauhaa yhdessä kauppiaan ja kunnanjohtajan kanssa. Parkkialue oli täynnä odottavia asiakkaita, ja kun ovet avattiin, kauppa oli heti kirjaimellisesti tupaten täynnä. Kaupallinen menestys on jatkunut koko kesän ajan. Hanke on hyvä esimerkki siitä, että tietyissä olosuhteissa on mahdollista investoida kannattavasti myös pienempiin kuntiin.
”Hanke on hyvä esimerkki siitä, että tietyissä olosuhteissa on mahdollista investoida kannattavasti myös pienempiin kuntiin.”
Entä mitä ovat keskeiset vireillä olevat kauppapaikkahankkeet?
– Jyväskylän Nisulaan ollaan saneeraamassa vanhaan kiinteistöön uutta K-Marketia. Paikka on näkyvä ja vilkkaiden liikennevirtojen äärellä. Avajaisia on tarkoitus viettää loppuvuodesta. Jyväskylään avataan myös ensi vuonna K-Supermarket Paraati keskustaan ja K-Auto Seppälään.
– Siilinjärvelle käynnistelemme korvaavaa uusperustantaa, jossa vanha K-Supermarket Herkkupata korvataan uudella K-Supermarket Siilinjärvellä. Uusi kauppapaikka on loistava, ja siitä on neuvoteltu eri tahojen kanssa todella pitkään. Kun hankekehittäjät yksi toisensa jälkeen eivät löytäneet ratkaisua, olimme itse rohkeita ja hankimme maat Keskolle. Hanke on todellinen työvoitto.
– Suurin ja merkittävin hanke alueella on Kuopion kolmannen K-Citymarketin rakentamisen käynnistyminen Haapaniemelle. Kesko on hankkinut tontin jo 17 vuotta sitten, ja vuosien varrella hankesuunnitelmia on ollut lukuisia. Nyt kaikki palaset loksahtelivat vihdoin paikoilleen ja uusi upea K-Citymarket Haapaniemi avataan alkukesästä 2026, jolloin edellisen uusperustanta-Citymarketin avauksesta alueella on kulunut 15 vuotta. Siilinjärvi ja Haapaniemi ovat oivia esimerkkejä kauppapaikkatyön pitkäjänteisyydestä. Suomessa on tiivis päivittäistavarakaupan kauppaverkosto eikä ”pikavoittoja” ole tarjolla. Vaatii todellista sitkeyttä viedä tällaiset hankkeet maaliin asti.
Jesse Kohonen
- Keskon Itä-Suomen ja Keski-Suomen aluejohtaja (2023–).
- Tuli kauppaan töihin vuonna 1997, ja sama 27 vuoden työsuhde jatkuu edelleen. Ennen aluejohtajan työtä 14 vuotta kauppapaikkapäällikkönä ja oman toimen ohessa kiinteistöpäällikkönä. Kesko-konsernissa vuodesta 2016.
Lue koko juttu 20.9.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.