8.10
Katja Oksala saapuu K-Market Rautatienkadulle eli ”Rautsikkaan”. Lahden keskustassa sijaitseva kauppa on hänelle entuudestaan tuttu asiakkaana, mutta nyt hänen on tarkoitus tutustua kaupan arkeen henkilökunnan näkökulmasta. Lämpimien tervetulotoivotusten jälkeen Oksala pääsee heti tositoimiin.
– Aamulla paistetut croissantit ovat jo loppuneet, joten paistamme niitä lisää. Oma työni Keskolla on hommata kauppoihin uuneja ja kalusteita, joten on tosi hyödyllistä päästä näkemään paistamista käytännössä, Oksala kiittelee.
Kun paistopiste on taas täynnä, Oksala ja kauppias Leena Nykänen siirtyvät takahuoneeseen tutustumaan tilauksiin ja hävikin hallintaan.
– Omassa työssäni on olennaista ymmärtää, mitä myymälässä tapahtuu, mitä tuotteita on valikoimassa ja kuinka nopeasti ne kiertävät. Kalusteiden pitää tukea toimivaa myymälää, Oksala kertoo.
Pian aamupäivän askareet keskeyttää yllättävä tehtävä: koiran vahtiminen ulkona sillä aikaa, kun omistaja käy kaupassa.
– Kauppaan ei saa koiraa tuoda, mutta vilkkaan kadun varteenkaan sitä ei ole kiva jättää. Siksi kauppias auttaa koiran vahtimisessa aina, kun siihen vain on mahdollisuus, Oksala kertoo.
Jo aamupäivän aikana Oksala ehtii muutenkin hämmästellä sitä, miten monipuolisia kaupan tehtävät ovat.
– Tämä on ollut silmiä avaavaa. On upeaa, miten iloisesti asiakas otetaan täällä vastaan ja autetaan, vaikka samalla työntekijällä on aina jokin muu askare käynnissä.
10.30
On kahvitauon aika. Oksala ja kauppias istuvat taukotilaan ja juttelevat muun muassa motivoituneen, ammattitaitoisen ja sitoutuneen henkilöstön merkityksestä.
Kahvihetken aikana töihin saapuu kaupan somevastaavanakin toimiva Hanna Haarasilta. Hän kertoo, että rupattelut kahvitauolla ovat tässä kaupassa itse asiassa harvinaisuus, sillä heillä on henkilökunnan kesken toiveena saada viettää kahvitauko yksin.
– Olemme töissä koko ajan asiakkaiden käytettävissä, ja se on ihanaa, mutta myös uuvuttavaa. Tauolla on kiva saada yksin ladata mieltä ja vaikka selata aivottomasti somea.
Haarasilta on ollut Nykäsen kaupoissa töissä jo yli 3,5 vuotta. Yleensä hän työskentelee kauppiaan toisessa kaupassa K-Market Huovilankadulla, mutta pitää tärkeänä sitä, että molemmat toimipisteet ovat hänelle tuttuja. Alun perin hän tuli kesätöihin, ja työskentelee nyt opiskelun ohella osa-aikaisesti. Kesällä hän on tehnyt taas täyttä työviikkoa.
Työhön on ollut mahdollista yhdistää myös opintoja.
– Ideoin osana opintojani kauppaan vegehyllyn. Yliopistollakin innostuttiin, koska ympäristötieteen opintoja harvemmin yhdistetään kaupan alaan, hän kertoo.
Myös Oksala pääsee mukaan kuorman purkuun. Häntä kiinnostaa erityisesti hävikki ja sen käsittely.
12.15
Oksala pääsee osaksi kaupan sometekemistä. Haarasilta on pyytänyt häntä toimimaan tuotepaketin arpojana ja ottaa kuvaa päivitystä varten.
– Meille tulee paljon tuotenäytteitä ja usein järjestän niistä somearvonnan. Ne ovat aika suosittuja, Haarasilta kertoo.
Pari vuotta sitten kauppias keksi, että sometekemistä täytyy kehittää. Haarasillalla oli hommaan osaamista ja innokkuutta, joten hän otti mielellään tehtävän vastaan.
– Teen somea pääasiassa erillisellä korvauksella varsinaisten työvuorojeni ulkopuolella, sillä vuorossa siihen ei ole aikaa keskittyä. Suunnittelen päivityksiä etukäteen, ja toisinaan tulen ihan varta vasten piipahtamaan kaupalla kuvaamassa, jos meille on juuri tullut esimerkiksi jotain uutuustuotteita.
Somessa asiakkaita kiinnostavat eniten päivitykset, joissa esitellään kaupan henkilökuntaa. – Olemme aina iloisia ja helposti lähestyttäviä, siksi moni asiakas ajattelee tuntevansa meidät, Haarasilta kertoo.
13.10
Oksala alkaa keräillä Woltia. Tilausten määrä hämmästyttää. – Tämä on tosi kiinnostavaa hommaa. Tilaukset lähtevät nopeasti eteenpäin.
Woltin merkitys kaupalle on iso. Oksala yllättyy kuullessaan kauppiaalta, että Woltin kautta myydyistä tuotteista banaani on ykkönen. Yleisesti ottaen Wolt-myynnissä korostuvat kuitenkin selvästi erilaiset tuotteet kuin kivijalkakaupassa.
– Wolt on muuttanut tätä pientä keskustan take away -myymälää enemmän ruokakaupaksi, Oksala kertoo oppineensa.
Iltapäivällä tutustutaan tarkemmin kaupan järjestelmiin, joita onkin valtava määrä. Oksalaab tekee vaikutuksen se, miten kauppias palkitsee henkilöstöään positiivisista asiakaspalautteista. Haarasilta yhtyy kehuihin ja kertoo, että kauppias huomioi henkilökuntaa myös hyvistä ideoista.
– Hän miettii tarkkaan, mikä palkinto sopii juuri kyseiselle työntekijälle. Viimeksi sain itse juuri sellaisia tortilla-aineksia, joita olin hänelle aiemmin kehunut, Haarasilta kiittelee.
15.30
Katja Oksalan päivä alkaa olla pulkassa. Päivä on ollut antoisa ja vastaanotto mitä mainioin.
– Minulle vinkattiin, että K-Market on hyvä paikka harjoittelulle, koska siellä kaikkien tehtävät ovat niin monipuolisia. Tämä on kyllä totta. En ole edes tajunnut, miten montaa asiaa ihmiset tekevät täällä yhtä aikaa.
Eniten häntä innostivat päivän aikana konkreettiset kaupan työtehtävät, kuten Wolt-keräily ja kuormien purku. – Ja tietenkin oli kiva päästä ulos vahtimaan asiakkaan koiraa, Oksala naurahtaa.
Ensimmäisen harjoittelupäivän jälkeen Oksalan vihko onkin täynnä muistiinpanoja. Niihin hän palaa vielä illalla ja todennäköisesti myös useaan kertaan myöhemmin omalla työpisteellään.
Lue koko juttu 23.8.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.