Kauppias Markku Hautala tunnustautuu väsyneeksi mutta iloiseksi. – On kiva fiilis päästä viimein tekemään sitä, missä olemme parhaita: kehittämään ja virittämään kauppaa.
K-Citymarket Järvenpäässä eletäänkin nyt innostavia aikoja. Monivuotisen uudistusprojektin aiheuttama poikkeustila on väistymässä ja huhtikuussa odotetaan kaupunginvaltuuston päätöstä kauppakiinteistön laajentamisesta.
Remonttirumba alkoi pian sen jälkeen, kun kauppa oli valittu IGD:n Vuoden 2019 kaupaksi maailmassa. Jos myymälää oli kehitetty aiemmin laastariperiaatteella, päätettiin nyt laittaa kaikki rakenteet kerralla kuntoon.
Hautala kokosi henkilökunnan johtoryhmän kasaan ja yhteisymmärrys syntyi nopeasti: ”maailmanmestaruus” olikin ollut vasta alkusoittoa, ja nyt K-Citymarket Järvenpää vietäisiin taas uudelle tasolle. Seurasi valtava tutkimustyö, jossa opiskeltiin huikea määrä asioita maailmalta.
– Halusimme tehdä niin hyvän kaupan, ettemme itse sitä vielä edes hallitse eivätkä asiakkaat osaa sitä toivoa. On henkisesti uudenlainen koitos lähteä tekemään kauppaa, joka ylittää oman ammattitaidon. Mutta sitten voi kerätä kokoon porukan, opiskella ja innostaa. Se on ollut itselleni ihana oppi, että maailma on täynnä ammattitaitoisia ja intohimoisia ihmisiä, jotka haluavat päästä tekemään uutta, Hautala kertoo.
Uudenlainen ekosysteemi
Pian Järvenpäässä huomattiin, että kehitystyön seurauksena olikin syntynyt kokonaan uudenlainen kaupan ekosysteemi. Siinä kaikki, takatiloja myöten, on osa tarkoin mietittyä kokonaisuutta, joka kiteytyy visioon tuoda asiakkaiden elämään onnellisuutta ruokakulttuurin avulla.
Uudistuksessa kauppaan tuotiin 352 uutta asiaa. Tuoreosastoilla korostuu kauppahallimaisuus, ja kantava ajatus on ruokakaupan ja tehtaan ajatusta yhdistävä ”grocetory”. Näkyvä panostus oli avotuligrillikonsepti Liekki, joka on pohjoismaisissa kaupoissa laatuaan ensimmäinen.
– On olemassa maku- ja lämpötilaprofiileja, jotka tulevat parhaiksi tulella. Kesko teki kanssamme ison työn, jotta saimme luvat ja tekniikan kuntoon, Hautala kiittelee.
Suomen oloissa uutena kauppaan rakentui laaja antipasto-osasto, jonka Hautala kertoo linkittyvän voimistuvaan yhdessäolon kulttuuriin. Takatiloihin valmistui kalatehdas, ja ilahduttava makeisosasto kristallikruunuineen ja lohikäärmehologrammeineen on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. Oma mozzarellatehdas, tekniikaltaan ensimmäinen maailmassa, on koneongelmista johtuvan viivästyksen myötä vielä tuloillaan.
– Remontissa lopputulos on aina paras mahdollinen arvaus ja virittämisvaihe kuuluu asiaan. Kun rima on riittävän korkealla, asioita ei kuulukaan saada kerralla valmiiksi.
Kaupan tekninen suunnittelukin haluttiin viedä tunnetason asioihin. Hautala arvioi, ettei mikään muu kauppa ole aiemmin toteuttanut esimerkiksi valaistusta yhtä tarkalla pieteetillä.
Kaikella on tarinansa
Tarinallisuutta ei pääse Järvenpäässä pakoon. Maito-osastolta löytyvät tonkat ovat siis tietysti peräisin oikeilta tiloilta ja makeisosaston katosta roikkuvaan moottoripyörään liittyy vauhdikas viiden minuutin matkakertomus. Tuotteiden ja konseptien tarinoita on tuotu kaupalla isosti esiin.
– Ihmiskunta on kasvanut nuotioiden loimussa, jossa perimätietoa on siirretty ihmiseltä toiselle. Tarinat kuuluvat luonteeseemme, Hautala kertoo.
Tarinankerronnassa tärkeänä kumppanina on ollut yrittäjä Teemu Tommila Inner Purpose Oy:sta. Hän oli mukana jo kaupan maineikkaan sushikonseptin rakentamisessa vuonna 2017.
– Jaamme Markun kanssa samanlaisen hands on -arvomaailman, jossa suunnittelemme asiat riittävän hyviksi, minkä jälkeen kokeilemme ja viilaamme, Tommila kertoo.
Irtopalikoiden sijaan kaupalle haluttiin luoda laaja yhtenäinen konsepti. Syntyi ajatus ”Market Citystä” omine kaupunginosineen, pääkatuineen ja kulttuureineen. Inspiraatiota haettiin milloin Seattlen kalamarkkinoilta, milloin espanjalaisista fiestoista. Tommila ideoi konsepteille suomalaiseen suuhun sopivat nimet: Tyrsky, Prego, Liekki.
Ideoinnissa Tommila saa voimaa siitä, että hän tuntee laajasti ihmisiä oman tontin ulkopuolelta: vaatesuunnittelijoita, taiteilijoita, keksijöitä. – Moni idea ei varmastikaan olisi syntynyt samanhenkisten tuotepäälliköiden kanssa.
Salapoliisityötä maailmalla
Teemu Lähde on työskennellyt Järvenpäässä pitkään ja kokemusta on miltei kaikista kaupan tehtävistä. Nyt tittelinä on kehitysjohtaja, ja viime vuodet ovat kuluneet tiiviisti remontin parissa.
– Voimavaramme on ennakkoluulottomuus ja eteenpäin katsominen. Teemme omaa juttuamme ja haastamme jatkuvasti omaa ajatteluamme, hän kertoo.
Markku Hautala vihjaa Lähteen johtavan myös kaupan ”salapoliisiosastoa”. Hetkinen, siis mitä?
– Porukka aliarvioi sen, miten paljon me käytämme koko ajan aikaa tutkimiseen, Hautala avaa. – Saamme valtavasti pyyntöjä mitä erikoisemmista tuotteista, ja Teemu tekee niiden eteen paljon selvitystyötä.
Lähde kertookin omaavansa paljon kontakteja maailmalla matkojen ja messuvierailujen kautta. – Aina välillä jotakin uudistusta miettiessä muistuvat mieleen kahdeksan vuoden takaiset messut, jostain löytyy vanha käyntikortti ja sitten pääseekin taas asioissa eteenpäin.
Hautala kertoo Järvenpään väen matkustavan paljon. Tällä hetkellä erityisen paljon yhteistyötä tehdään italialaisten ja japanilaisten kanssa. Hautala itse seuraa tarkasti ravintoloita ja hotellien buffeteja.
Yksittäisen kiinnostavan markkinan sijaan hän nostaa esiin eri maiden ominaispiirteet. Yhdysvallat on tarinankerronnan ja markkinoinnin mahtimaa, japanilaiset taas maailman parasta prosessikansaa.
– Asiakas ei ole Japanissa kuningas, vaan jumala. Toisaalta esimerkiksi Saksassa vahvat discounterit ovat pakottaneet parhaat Edekat viemään ruokaosaamisen niin pitkälle, että asiakas valitsee hinnan sijaan jotakin muuta.
Kansainväliset ammattilaisvieraat ovat vastaavasti tuttu näky Järvenpäässä. Sushi kiinnostaa aina, mutta niin kiinnostavat Hautalan mukaan myös visuaalisuus, kauppahallimaisuus ja uskallus tehdä matalaa kalustetta. Yleinen ihmetyksen aihe on, ettei kaupalta löydy yhtään displayta. Moni suomalainen vierailija pysähtyy lihaosastolle.
Kansainvälistä osaamista
Henkilökunnan määrä on kaupalla kasvanut niin paljon, että pukuhuoneetkin piti tehdä uusiksi, Teemu Lähde kertoo.
– Porukkamme on erityisen innostunutta, ja monella on pitkiä työuria. Eri kansallisuuksia on valtavasti, ja se on meille iso voimavara.
Markku Hautala sanoo lähes 30 maahanmuuttajataustaisen työntekijän muodostavan kaupan selkärangan, jota ilman homma ei toimisi. – Kuka suomalainen edes osaisi tehdä riittävän hyvin naan-leipää?
Lupa mennä boksin ulkopuolelle
Leipäosaston kakkonen Paula Niininen aloitti työt Järvenpäässä joulukuussa. Hän myöntää kaupan maineen olleen yksi syy hakeutua sinne töihin.
– Tiesin, että täällä saa mennä boksin ulkopuolelle. Sellaisessa ympäristössä on tosi kiva työskennellä.
Niininen on ollut vaikuttunut siitä, miten pitkälle asiakaskokemusta on kaupalla mietitty. Myös yhteishenki pelaa, ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen.
– Kaupan maine ei tuo lisäpaineita, mutta pistää tietysti miettimään keinoja toteuttaa asioita mahdollisimman hyvin.
Hanne Sandberg tuli Järvenpäähän töihin pian IGD-valinnan jälkeen vuonna 2020. Nyt hän työskentelee heviosaston kakkosena hoitaen tilauksia ja osaston suunnittelua yhdessä osastovastaavan kanssa.
Myös hevi koki uudistuksessa täydellisen muutoksen. Remonttiaika oli aiemmin useammassa K-kaupassa työskennelleen heviosaajan mielestä haastavaa, mutta lopputulos palkitsi. – Matalat kalusteemme ovat ihan eri maailmasta kuin muualla, koko osaston hahmottaa kerralla, ja Mikki Kuntun suunnittelema valaistus on ainutlaatuinen.
Hän kehuu kaupan innostavaa ja koulutusmyönteistä ilmapiiriä. – Kehittymismahdollisuudet ovat ihan rajattomat, kunhan on itse valmis siihen.
Moni uusi työntekijä onkin kertonut tulleensa Järvenpäähän kehittymään, Markku Hautala sanoo. – Meillä kannustetaan myös hyvään elämään, hän kertoo ja nostaa esimerkiksi filosofi Esa Saarisen Pafos-seminaarit, joilla on vuosien varrella käynyt 45 kaupan työntekijää.
Hautala korostaa, että innovaatiot edellyttävät aina heittäytymistä. – Tarkka numerojohtaminen ei voi toimia asiassa, jota ei ole vielä olemassa. Joskus on vain mentävä intuitiolla: pitkä ja perään.
Henkilökunta loistamaan
Kaupan laajennuspäätöksen lisäksi keväällä on edessä vähän erikoisempaa tapahtumaa, josta kaupan väki ei vielä suostu pukahtamaan, mutta jos Teemu Lähteen ja Markku Hautalan hymyjen leveydestä voi jotain päätellä, eiköhän siinä taas uutiskynnys ylitetä.
Edessä olevassa laajennuksessa Hautala näkee isoja disruptiivisia mahdollisuuksia esimerkiksi teollisissa elintarvikkeissa. Innostavinta juuri nyt on kuitenkin päästää remontin jäljiltä henkilökunta loistamaan ja keksimään asioita, jotka tuovat lisää onnellisuutta Suomeen.
– Se on kohtalaisen korkea ja vaikea tavoite, mutta kun siinä onnistutaan, silloin tämä kauppa muuttuu taiteeksi.
K-Citymarket Järvenpää
- kauppiaana kolmannen polven diplomikauppias Markku Hautala (2007–)
- IGD:n Vuoden kauppa maailmassa 2019, K-Citymarket-ketjun vuoden innovaattori 2023, Ammattiopisto Spesian Vuoden paras työllistäjä 2023
- henkilökuntaa elintarvikepuolella n. 100 henkilöä
Lue koko juttu 16.2.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.