Täältä ei ole kiirettä mihinkään: K-Rauta Seppälän henkilökunta on sitoutunutta, motivoitunutta, koulutusmyönteistä, kokenutta, ammattitaitoista ja auttavaista.
– On selvä ero edelliseen työpaikkaani: koska vain voi mennä kauppiaan juttusille, oli sitten kyse työstä tai siviilielämästä. Pelätä ei tarvitse ja aina löytyy ratkaisu. Kauppiaan lisäksi koko työyhteisö on tukena, kertoo kuusi vuotta Seppälässä työskennellyt varastopäällikkö Toni Laitinen.
Ostopäällikkö Kirsi Kuorelahti on ollut 11 vuotta töissä rautakaupassa, ensin Rautiassa ja sitten Seppälän K-Raudassa. Osa muustakin henkilökunnasta tuli Kuorelahden tavoin Rautiasta nykyisen kauppiaan K-Rautaan töihin.
– Joustavuus on yksi tekijä, joka saa viihtymään. Jossain vaiheessa voivat etenemismahdollisuudet loppua, mutta kauppiasvalmennus saattaisi kiinnostaa.
Mahdollisuuksia voi tosiaan tarjoutua, sillä kauppias Ari Kallioinen valittiin vuonna 2022 K-ryhmän vuoden kasvattajakauppiaaksi ja Seppälästä on muutaman vuoden sisällä ampaissut maailmalle parikin uutta kauppiasta. Alalla ei olekaan vielä kovin paljoa naisia yrittäjinä. Seppälän henkilökunnasta sen sijaan liki puolet on naisia.
– Oikeat ihmiset ovat oikeilla paikoilla. Kaikkia tarvitaan, Kallioinen toteaa.
Ylivoimainen palvelu puree
K-Rauta Seppälä ei ole ensi kertaa palkintopallilla: muutama vuosi sitten kauppa ylsi kolmanneksi. Vuoden 2023 K-Rauta -tunnustuksen valintaperusteina olivat asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys, tuotevalikoiman kehittäminen ja myynnin mittarit. Kauppias kiittelee sekä henkilökuntaansa että asiakkaitaan, mutta muistuttaa, ettei jälkimmäisiä olisi ilman ensiksi mainittua.
”Porukan viihtyminen näkyy asiakastyytyväisyytenä. Siitä seuraa kannattavaa liiketoimintaa.”
– Porukan viihtyminen näkyy asiakastyytyväisyytenä. Siitä seuraa kannattavaa liiketoimintaa. Suurin osa hereilläoloajasta kuluu töissä, joten henkilökunnan tyytyväisyys on tärkeää. Meillä kaikki ymmärtävät, ettei töihin tulla murjottamaan.
Valttina on myös avoimuus: viikkopalaverin ansiosta henkilöstö on aina kärryillä tilanteesta. Muun muassa myynnin kehitys ja varaston kierto ovat jokaisen tiedossa ajantasaisesti.
Yksilön viihtyminen on tarttuva ilmiö: jos itse on töissä mielellään, kollegakin on. Laitinen huomauttaa, ettei moinen ole monella työpaikalla itsestäänselvyys. Kauppias toteaa, että kehityskeskusteluissakin työkaverit nostetaan aina esiin, kun puhutaan viihtymisestä.
– Meillä kaikki auttavat kaikkia, maaleista vastaava ja sisustusmestarikoulutusta suorittava Krista Kyläniemi kiteyttää.
Rautakauppa tulee luo
Alan markkinatilanne ei ole kehuttava, ja on iso haaste saada kannattavuus pidettyä.
– Tilanne on haasteellinen. Rakentaminen on hiipunut ja korjausrakentaminenkin hieman laskenut. Uusien myymättömien asuntojen määrä kasvaa, mutta piristymistä on luvassa, tosin ehkä vasta ensi kesänä, ounastelee Kallioinen.
”Kaikki kosiskelevat isoja asiakkaita, me aloimme ottaa yhteyttä pienempiin urakoitsijoihin.”
Kauppias olisi odottanut enemmän toimia korjausrakentamisen puolelle, mutta suuntaus on ollut ennemminkin purkamiseen kuin korjaamiseen. Toisaalta pitkäjänteinen työ kannattaa.
– Sinänsä mikään ei ole muuttunut, samoja tavaroita myydään edelleen. Varaston arvo ja markkina-arvo vähenevät, mutta meillä varaston kierto toimii ja hitaasti kiertävien tavaroiden määrä on hallinnassa.
Kauppiaan mukaan liikevaihdon laskua ennustettiin jo pari vuotta sitten. Jyväskylässä ei kuitenkaan ole jääty voivottelemaan vaan on päädytty proaktiiviseen myyntiin. Vaikka myynti on laskenut, aktiivisia yritysasiakkaita on Seppälässä enemmän kuin aikaisemmin.
– Teimme listan potentiaalisista asiakkaista, jotka eivät vielä ole asiakkaitamme. Kaikki kosiskelevat isoja asiakkaita, mutta me aloimme ottaa yhteyttä pienempiin urakoitsijoihin. Vastaanotto oli myönteistä. Moni sanoi, ettei mikään kauppa olekaan aikaisemmin heitä lähestynyt.
Tilauksia viuhuu myös WhatsAppissa
Uusasiakashankinnan lisäksi myymälässä on tehty satsauksia tiettyihin tuoteryhmiin, kuten maaleihin sekä sähkötyökoneisiin ja työvälineisiin, joissa markkinaosuus oli pienempi kuin esimerkiksi perusrakentamisen puolella.
– Maaliosastolla on ollut viime aikoina vipinää. Samalla olen oppinut itse paljon siitä, miten toimia kiireen keskellä ja miten asiakas huomioidaan. Olemme saaneet monta asiaa kohdilleen, ja logistiikkaa on saatu hoidella ympäri Suomen, Kyläniemi kertoo.
Kallioisen mukaan toimitusvarmuus on peräti 97,8 prosenttia. – Yhdelle asiakkaalle lähti 500 maalitoimitusta, joista vain yksi meni pieleen. Laatu säilyy, kun omaa tekemistä hoitaa sama luottoporukka.
Uutuutena Seppälässä on otettu käyttöön myös WhatsApp-tilaukset, sillä sähköposti ei nykypäivänä ole kaikille kätevin yhteydenpitoväline. Maalit sävytetään valmiiksi, ja kun ne ovat valmiina, tieto menee WhatsAppilla asiakkaalle. Kaupassa on muutama henkilö hallinnoimassa someviestintää.
Lisää myyntiä ja kasvua
Jyväskylässä rautakauppa-alalla riittää kilpailua. Seppälän K-Raudassa pääpaino on ammattiasiakasmyynnissä ja yritysmyynnin osuus on peräti 80 prosenttia. Rakennus- ja puutavara muodostaa puolet liikevaihdosta, sisustus tulee kakkosena 30 prosentin osuudella.
Seppälä ei elä sesonkien mukaan – tekeväthän ammattirakentajat töitä läpi vuoden. Sen sijaan kaupalla ei ole esimerkiksi lainkaan muissa K-Raudoissa suosittua viherpihaa.
Kuluttajamyyntikin on kasvanut. – Proaktiivinen myynti on auttanut myös kuluttajapuolella, vaikka markkina on laskenut. Viime vuonna saimme ison määrän tiliasiakkaita, kun tarjosimme uutta mahdollisuutta kuluttajaprojekteihin, kauppias kertoo.
Työ jatkuu, ja uusiakin kasvun paikkoja on vuoden K-Raudassa jo paikallistettu. Osaavan ja työssään viihtyvän henkilökunnan rooli on jatkossakin iso.
– Kilpailijan johtaja totesi tavatessamme, että kyllähän te pärjäätte joka tapauksessa, kun teillä on tuo ”dream team”, kauppias Kallioinen myhäilee.
K-Rauta Seppälä, Jyväskylä
- Vuoden 2023 K-Rauta
- kauppiaana Ari Kallioinen (2015–)
- henkilöstöä 24 työntekijää
- myymälä 1 600 m2, kylmävarasto 800 m2, massavarasto 500 m2, lisäksi ulkomyymälä katoksineen
- sijaitsee kauppojen keskittymässä Seppälän alueella Jyväskylässä
Lue koko juttu 12.1.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.