K-Market Hertun kauppiasta Perttu Laitista on yrittäjyyden alusta saakka kutkuttanut verkkokauppa. Aiemmin hoivayrittäjänä työskennellyt Laitisen puoliso Jenica Venäläinen vaikutti osaltaan sen toteutumiseen, ja verkkokaupan ansiosta Herttu työllistää nyt hänetkin.
VERKKOKAUPAN KULJETUSRATKAISU löytyi, kun paikallista annospalvelua hoitava yritys ilmoitti pystyvänsä hoitamaan asiakkaille myös kaupan tilaukset.
– Asiakkaat olivat kyselleet mahdollisuuksiaan käydä kaupassa, joten tässä hoitui kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Yhteistyöyritys on hoitanut annosjakelua jo 20 vuotta, joten he tietävät osoitteet ja ovikoodit. Verkkokaupan avulla säilytimme nekin asiakkaamme, jotka eivät enää kykene itse käymään kaupassa, Laitinen kertoo.
NYKYÄÄN PUOLET verkkokaupan tilauksista tekee joko yksityisen tai kunnallisen puolen hoitaja. Myös omaiset tekevät tilauksia. Jos asiakas soittaa itse tilauksen, henkilökunta tallentaa sen verkkokauppaan hänen puolestaan.
Keskon kuormat tulevat kauppaan maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Verkkotilaukset toimitetaan tiistaisin ja torstaisin. – Näin varmistamme, että verkkokaupan asiakas saa aina tuoretta tavaraa.
TUOTTEIDEN KERÄILIJÄN käsipääte näyttää tilatut tuotteet tuoteryhmittäin aina samassa järjestyksessä. Pääte hyväksyy tuotteet ja tallentaa hinnan. Kun tilaukset on kerätty laatikkoon, tietokoneelta tulostetaan lähetyslista. Kaupan kassalla tuotteita ei tarvitse käyttää.
– Kapula varmistaa, ettei keräilyssä voi tapahtua virheitä, Venäläinen mainitsee. Hyllyjen välissä mahdolliset tuotepuutteetkin huomaa heti.
VERKKOKAUPAN TILAUS on keskimäärin viisi kertaa muita keskiostoksia suurempi. Verkkokaupan osuus liikevaihdosta on nyt kymmenisen prosenttia. Liikevaihdosta noin 15 prosenttia tulee yritysasiakkailta.
– Täällä ei enää ole tukkua. Yritysasiakkaista puolet tulee verkkokaupan kautta. Välitämme yrityksille kaikkia tukun tuotteita.
Asiakas maksaa kuljetuspalvelusta 6,90 euroa, ellei tilaus vaadi lisätyötä. Osa asiakkaista on tiliasiakkaita, kuljettajalla on mukanaan kannettava maksupääte ja myös käteismaksu onnistuu.
K-MARKET HERTTU ei ole kivijalkamyymälä, jossa vain täydennellään ostoksia. Ovipumppu laulaa tasaisesti pitkin päivää, kun eri-ikäiset asiakkaat käyvät ostoksilla.
Myydyin tuote ovat voilla voidellut, paikan päällä paistetut karjalanpiirakat. Lounasasiakkaille on tarjolla keittolounas ja salaattibaari. Viisi vuotta sitten arvioitiin, että 200 metrin säteellä kaupasta on 1 200 työpaikkaa. – Salaatti, keitto ja paistopisteen tuotteet tekevät kauppansa. Verkkokaupassa valmiit annokset eivät näy, mutta ne voi merkitä lisätietolomakkeeseen, silloin saa päivän keiton tai pullankin kotiin.
VAHVA PAIKALLISUUS tukee verkkokaupan kehitystä. Hertusta löytyy oman paikkakunnan lohta, leipää ja paikallista multaperunaa, ensi kesänä saadaan myyntiin yksinoikeudella suonenjokelaisen Nenosen mansikkatilan mansikoita. Talvellakin tilan limsoilla, glögeillä ja kuohareilla on oma hyllynsä. Kaikki mahdollinen vihreä eli salaatit ja yritit tulevat lähituottajalta, samoin hunaja, pihviliha ja sesonkimakkarat.
Kauppiaspariskunnan motto on, että heiltä voi löytää tuotteita, joita muualta ei saa. Paitsi lähituotteita, asiakkaat tuntuvat arvostavan sitä, että kauppiaat ovat lähellä.
– Olemme tässä kyynärpäitä myöten savessa. Jos aamulla joku kyselee, että miksei Perttua näy, niin todennäköisesti hän on maitokaapissa. Kauppa tarvitsee kasvot. Ihmisen, joka toivottaa aamulla huomenta, Venäläinen juttelee.
VERKKOKAUPAN KEHITTÄMISESSÄ mukana ollut Akseli Cairns on huomannut verkkopalvelun helpottavan kotipalvelun työmäärää. Hän ennakoi, että seuraavaksi voitaisiin kokeilla noutopalvelua, jossa tuotteet odottavat kaupassa valmiina asiakasta. – Sitä varten onkin jo olemassa verkkokaupassa valmis ruksi, Perttu Laitinen myötäilee.
Lähitulevaisuutta ovat myös valmiit ateriakokonaisuudet, eli asiakas valitsee reseptit ja saa ruokien valmistukseen tarvittavat raaka-aineet valmiiksi kerättynä vaikka kolmeksi päiväksi. Sellaistakin on jo kotipalvelussa toivottu.
TEKSTI ja KUVA: Päivi Kapiainen-Heiskanen
Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta 3/2019